فريدة سيف النصر تنتقد هجوم باسم سمرة على نيللي كريم وتوجه لها نصيحة


الثلاثاء 25 ابريل 2023 | 09:18 مساءً
نيللي كريم
نيللي كريم
فريق السعودي اليوم

نشرت الممثلة المصرية فريدة سيف النصر، عن حزن النجمة نيللي كريم بسبب الهجوم عليها من زملائها أثناء العمل معًا في مسلسل قديم، والتقليل منها خلال الظهور في برامج تلفزيونية مختلفة.

مرارة وحزن نيللي من زملائها

وكتبت سيف النصر عبر صفحته الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، عن ما دار بينها وبين نيللي كريم، قائلة: 'نيللي متحزنيش..حكت لي حبيبتي وصوتها كله مرارة واستغراب ،من هجوم عليها بلا مبرر عن عمل كما قالت من 11 سنه، هو ذات، دخلت أشوف وتعجبت ليه دلوقتي وايه الحكمة من كلمة ما بتعرفش تمثل ولا تقول كلمتين علي بعض، من رجل وست زملاء مهنه في برامج مختلفة، واحنا كلنا أخوه وليه الكلام ده دلوقتي. وليه مكنش ساعتها النقد'.

عملة نادرة علامة فارقة 

وأضافت سيف النصر في منشورها: 'اسمعيني حبيبتي وأنا لا أخاف إلا الله ولا أخشى في الحق لومة لائم، عمله نادره يانادرة..علامة فارقة ليكي وسط كل الكوكبه دي وكل اعمالك الخطيرة اللي بتدافع عن قضايا، انسي انك تحزني انتي كنتي صعيدية بجدارة، وبعقل وبفن وعينيكي كانت كلها تشفي وانتقام، والناس حبوا العمل جدًا، أنا اختك الكبيرة باقولك انتي سوبر ستار، و أحلى صعيدية من تقمصك ضاعت الملامح الأرستقراطية وانطبع برينت علي وشك قسما بالله وحده اسمها نادرة، استمتعت بمشاهدي قدامك جدا، وقدرتم انتي وماندو تكونوا بجد تستاهلوا عمل باسمكم ودائما، أعملي بالنصيحة دي الدفة  عايزين يحولها جميعا باتجاهات معينة، ومالو حوليها معاهم وقولي الله انتم ماحصلتش لنجاح لأي عمل نجاح لنا كلنا لأن الورقه ولا الحديدة لهم معني جنب تقدير جمهورنا الواعي، وإنتاج محترم والمتحدث واختياراتها وعارفين كويس الثمين من الرخيص'.

الأعمال هي الباقية

واختتم سيف النصر بنصيحة: 'نيللي كريم الفنان النجم بتعمله حاجات مهمه أخلاقه، سمعته، نوعية أعماله، اتجاهاته، اجتهاداته، قلبه النظيف، حبيبتي هاتحزني اكتر لما تلاقي على سور الازبكيه شهادات وجوائز اترموا لما العمالقة رحلوا ونظفوا البيوت، ولكن الباقي، الأعمال، أعمال صالحة لله وقلوب نظيفة، وأعمال محترمه بتقول كلمه وإبداع وفخر لما تعد، النجومية لا تتجزأ لو نقصت في عيون الناس تهت، أنتي أحلى صعيديه من الاخر، ولاااااااااااا يهمك..افرحي بنجاحك وبصي للي جاي طالما فهمتي هاترتاحي، اللي بيحب نيللي زيي، يطبطب عليها ونقول لها معلش مش قصدهم'.

رد نيللي على باسم سمرة

الجدير بالذكر أن الفنانة نيللي كريم ردت على تصريح سابق للفنان باسم سمرة، قال فيه إنها تعلمت التمثيل منه ومن الفنانة انتصار، أثناء مشاركتها في بطولة مسلسل 'ذات'.

وقالت نيللي كريم خلال استضافتها في برنامج 'حبر سري'، الذي تقدمه الإعلامية أسما إبراهيم عبر قناة القاهرة والناس: 'باسم سمرة وانتصار أكيد فنانين كبار وعندهم خبرة أكثر مني في التمثيل في ذلك الوقت، وإن الواحد يتعلم مش عيب، وأحلى مشاهدي كانت مع باسم سمرة'.

لوم وعتاب

وأضافت: 'ألوم على باسم سمرة كلمة طلعت منه، ومتأكدة إنها خرجت بعفوية، لما قال مكانتش بتعرف تقول كلمتين على بعض، أنا قبلها عملت أعمال كبيرة ومهمة، وكنت أعرف أقول كلام كتير ورا بعض، وفعلا إتعلمت منه'. 

نيللي كريم

اقرأ أيضا